INGEN RAST INGEN RO

Husmorsbloggen om smarta fix och trix för hemmet & familjen samt en hel del virkning och stickning. I mars lämnade familjen Stockholm för drömhuset i Kalmar. Allt detta kryddat med en liten nypa rock n' roll. Hey ho - lets go!

Kyling som man säger i Skåne

Kategori: Babybabbel, Barnmat, Barnsnack, Recept

Efter först förkylning och sen några konstiga utslag (förhoppningsvis nåt virus bara) så har familjens minsting äntligen fått tillbaka aptiten och det med besked. Jag vet i ärlighetens namn inte om jag gör så mycket annat just för tillfället än att ladda upp frysen igen med käk åt henne. Det skojiga med denna lilla tös är att trots att hon inte ens har en endaste liten gadd på gång både uppskattar och faktiskt tuggar jättefint på små bitar av mat. Därför mixade jag inte kycklingen jag nu sist gjorde utan helt enkelt skar den i minisuperfina bitar med kniv och gaffel. Det tar sin lilla tid men det får det banne mig vara värt och såhär gjorde jag.

2 färska kycklingfiléer
1 skvätt rödvinsvinäger
1 pytteskvätt kinesisksoja
paprikapulver
timjan
svartpeppar
lika delar grädde och crémefraîche 

In med allt i ugnen pang bom på 225 grader tills kycklingen är klar. 

Tadaa! Vi som bara haft gasugn tills nu gör att jag känner mig helt begeistrad över den fina färg maten numera får. 

Finskuren kyckling

Precis som vanligt fryser jag in i mina silikonformar. Först portionerar jag ut köttbitarna och därefter lite sås ovanpå efter tycke och smak. 

Fryser in, plastar och så plockar jag fram och blandar med olika tillbehör. 

Åt oss övriga i familjen gjorde jag precis samma till middag, men tillsatte även salt och tabasco. I vanlig ordning när jag brassar krubb försöker jag balansera salt, syra och sötma. Då brukar det gå ner. 

Kommentera inlägget här: