INGEN RAST INGEN RO

Husmorsbloggen om smarta fix och trix för hemmet & familjen samt en hel del virkning och stickning. I mars lämnade familjen Stockholm för drömhuset i Kalmar. Allt detta kryddat med en liten nypa rock n' roll. Hey ho - lets go!

SEJ & SMOOTHIE

Kategori: Babybabbel, Barnmat, Barnsnack, Recept

Dagarna går i ett och när man är själv hemma med ungarna. Ibland känns det som att man inte gör mycket annat än att laga mat och förbereda mera mat när man inte plockar undan miljontals prylar typ. Så igår var det återigen dags att fylla på frysen med en fiskrätt åt vår bebis. Det fick bli lite vad vi hade hemma nämligen sej. Nästa gång kör jag gärna dubbel sats så det räcker längre samt att all kokosmjölk går åt då. Nu gjorde den ju det tillslut iallafall, men ibland upplever jag det aningen stressande att ha lite allt möjligt i kylen som bara måste tas om hand. En smart sak att då göra om man som i mitt fall fick öppnad kokosmjölk stående är alltså att köra upp smoothie av allt. Recept på även det följer nedan, men först kokossej, sen en annan supersimpel sej och därefter kokossmoothie. Smaklig spis!
 
400g fryst sej (eller annan vit fisk)
2dl kokosmjölk 
1 bankad citrongräs 
paprikapulver
lökpulver
svart- och vitpeppar
 
Skiva sejen i skivor. Lättast är den att skära semitinad. I centimetertjocka skivor blir fisken klar snabbare än snabbt. På med kokosmjölk och kryddor och in i ugnen. Citrongräset bankar man med baksidan av kniven eller en rejäl träslev mot en skärbräda och så är det viktigt att den täcks av kokosen så den ger maximal smak för den kastar man ju bort sen när den gjort sitt. När fisken faller sönder fint, när man petar på den, är den klar. 
Lätt som en plätt alltså!
 
Portionerar man ut köttet först så har man lite koll på hur mycket det är i varje portion. Detta blev 10 portioner à 40g fisk. Därefter ca 1 msk sås ovanpå varje. Frys!
 
Till detta serverades morotsstavar. Först och främst för att det är en kolhydratskälla, men också för att det kan 7,5 månaderstjejen äta av egen maskin. Spara vatten efter koket. Perfekt tillsammans med diverse kryddor som får agera buljong att koka... typ fisk i. 
 
En annan sej som just precis som ovan beskrivits blivit kokad i morots- & palsternacksspad kryddat med hela vitpepparkorn och lagerblad. Hela kryddor är smart om man lätt vill kunna plocka bort dem innan man tar och mosar. . 
 
Fick som sagt 2dl kokosmjölk över och av en hädelse hade jag en 1/4 ananas och 1/2 melon hemma. Tillsammans med 1 banan och naturell yoghurt efter smak mixade jag samman allt till mellanmålssmoothie åt äldsta sonen. Han går liksom hem från förskolan precis innan mellis så när vi kommer hem har jag bara att hiva fram åt honom.  Hungriga killar som växer är fan inte att leka med. 
 
 
Ja, och så var det ju detta med att dottern mer och mer insisterar på att käka sin mat själv. Man ska veta att jag inte är först i kön precis på att haka på treden och än mindre treder från USA, men jag börjar mer och mer intressera mig för BLW (Baby Led Weaning) iochmed dotterns fingerfärdighet. Mer om detta framöver. Känner mig alldeles för novis än för att ge mig in i nån debatt och vädra åsikter. Men därför är nu matberedaren mer eller mindre undanstoppad och därför serverades igår morotsstavar och så senast som idag dessa potatisstavar till lunch. 
Kokta potatisstavar. Blir mer och mer som tidigare avslöjats inne på BLW och om nån har mer erfarenhet och har nåt kul att framföra angående det så kör på för helskotta!
 
Foto: ingenrastingenro 
 
 
Kommentera inlägget här: