INGEN RAST INGEN RO

Husmorsbloggen om smarta fix och trix för hemmet & familjen samt en hel del virkning och stickning. I mars lämnade familjen Stockholm för drömhuset i Kalmar. Allt detta kryddat med en liten nypa rock n' roll. Hey ho - lets go!

Barnmat grundkurs 1

Kategori: Babybabbel, Barnmat, Recept

Att göra egen barnmat är till att börja med INTE ETT DUGG SVÅRT ATT GÖRA!!! Och för er som tycker det är jobbigt säger jag bara att OK, klart det är lite jobbigt att fixa middag ibland, men att till exempel säga att det är jobbigt att laga mat åt sin 5-åring. Ja, hur låter det egentligen? Och jag vet att laga mat inte är allas starka sida, men kom igen! Att äta ute ibland eller skarva med en barnmatsburk av praktiska skäl, nån gång, då och då säger jag ingenting om, men att bara köpa burkmat till sin bebis är för mig likstält med att bara köpa hämtmat till sin 5-åring. Eller till sig själv också för den delen. Inget man dör av, men förbaskat dyrt samt nästintill noll koll på vad man egentligen får i sig. Nu struntar vi i det och nedan följer en rad bilder där jag lätt som en plätt beskriver två varianter. Observera nu att min baby är 5,5 månader och alltså därför inte äter större potioner och inte heller börjat med kött. Det kommer jag komma till längre fram i bloggen när det är dags för det här hemma.
Här följer alltå mitt tillvägagångssätt på majs- och blomkålspuré. Blomkål är nyttigt och får en bra purékonsistens och majsen smaker sött och gott vilket gör att dessa två ihop blir en lagom söt rätt med perfekt konsistens. Därefter beskriver jag den enklaste fruktpurén, nämligen aprikospuré som man gör enkelt på torkad frukt då det ibland kan vara svårt att få tag i fina frukter som är lagom mogna etc.
 
Puré 1, majs- & blomkålspuré 

Ovan ser ni 500g blomkål som kokat i 20 minuter och 500g majs som kokat 15 minuter. Alltså tillsätt majsen efter att blomkålen kokat i 5 minuter. Inget salt utan bara rent härligt vatten. OBS! Grönsakerna ska vara genomkokta. Är man osäker på koktider föreslår jag att man antingen googlar eller sticker i grönsakerna med en vass, tunn kniv.
Häll av grönsakerna, men spar kokvattnet. Låt dessutom grönsakerna svalna en stund innan mixning.

Här är efter mixning. Nu tillsätter man ett par matskedar rapsolja. Bebisar behöver helt enkelt lite extra fett för att de gör av med mycket energi då de växer och övar sig på att sitta, stå och gå. (Dessutom är varken blomkål eller majs några fettbomber till livsmedel som avokado eller nötter är.) Rapsolja är bra alternativ då det är ett nyttigt fett samt inte ger grönsakerna någon smark utan purén smakar majs och blomkål. Tycker man efter detta att purén är väldigt stabbig och tjock så mixar man ner lite av kokvattnet tills purén har den konsistensen man vill. Smetig och lite lösare än vanligt potatismos, men inte rinnig. Vill man ha ännu slätare puré passerar man den genom en sil. Jag gör inte det med denna puré men däremot med ärtpuré för att nämna någon där skalet kan vara lite hårt. 

Ner i spritspåsen med allt. Man kan dutta ner purén med skedar också, men spritsa går snabbast och kladdar minst. Det finns spritspåsar man kan diska ur och använda igen eller engångspåsar. Det är en smaksak vilka man väljer.

Här är purén uppspritsad i en silikonform. Man kan lika gärna fylla i iskubsformar om man inte har en sådan här. Perfekt storlek för smakportioner och när det sedan blir dags för större rätter tar man fram flera bitar åt gången. Då kan man ju också variera portionerna när man plockar ihop en måltid och det blir lätt att följa tallriksmodellen. Har man inte tillräkligt med formar kan man frysa in i omgångar. Låt spritspåsen vila i kylen medan det fryser i frysen. Nu är det alltså läge att frysa in purén...

...och plocka ur kuberna ett par timmar senare eller dagen därpå när man har tid.
Jag fryser in dem i dubbla fryspåser...
 
...och förvarar det hela såhär i fryslådan. Rent praktiskt skulle jag hellre ha ett gäng plastlådor med lock, men såhär går det med. Datum tycker jag är viktigt så man har lite pejl. Hållbarheten i frysen för grönsaker är 1 år så vet man vad sin bebis tycker om så kan man dundra på med en rejäl laddning. 
 
Puré 2, aprikospuré

 Blötlägg torkade aprikoser i vatten som just täcker dem i ett dygn. Jag tog tre påsar à 200g. Då ser de ut som ovan. Dessa är ekologiska och inte behandade med askorbinsyra därav den mörka färgen. Se ändå så fina de blir efter att ha fått svälla i vatten! Koka dem sedan mjuka under lock i samma vatten och eventuellt lite till. De ska vara täkta av vatten. När de är mjuka häller man av vattnet (återigen sparar man kokvattnet och späder purén med om den är för tjock). Frys på samma sätt som purén ovan. Aprikospurén är jättefin till att ha på gröten eller blanda med banan eller päron till smarrig efterrätt.
 
 
Nästa barnmatsrepotage blir ett vidare spår på just fruktpurér. Äpple och päron bland annat. Smaklig måltid!
 
 
Kommentera inlägget här: