INGEN RAST INGEN RO

Husmorsbloggen om smarta fix och trix för hemmet & familjen samt en hel del virkning och stickning. I mars lämnade familjen Stockholm för drömhuset i Kalmar. Allt detta kryddat med en liten nypa rock n' roll. Hey ho - lets go!

Snäckskalssjal

Kategori: Pyssel, Virka

Vintern är inte min melodi för fem öre när det kommer till årstider. Det är kort och gott en lång period att härda ut utan att nu verka deppig på något vis. Jag är superglad bara jag får vara innomhus, vilket jag verkligen varit sen snön och minusgraderna kom.
För ett par veckor sedan köpte jag ett jättefint merino- och silkesgarn till ett projekt som skulle vara klart först i maj. Jag tänkte att det vore kul med ett lite längre projekt. Alltså ett projekt som får ta tid över en längre period så att säga, men det tog mig åtta dagar och sen var garnet slut. Dessvärre inte vintern. Men! Förr eller senare kommer tillslut de där krispiga vinterdagarna när snön lyser så vit att man måste kisa och solen värmer ens kinder så man inte känner sig det minsta frussen. En sådan dag var det i söndags och då begav jag mig raskt ut för en liten snabb fotosession.
 
650 m merino- och silkesgarn har blivit till en snäckskalssjal
 
Garnet i kassen alldeles nyinhandlat. Det bara kliar i fingrarna att få komma hem och nysta upp det, prova vilken storlek på virknålen som blir bäst osv, osv...


...och så 8 dagar senare ligger sjalen på blockning.
 
Handfärgat garn från Uruguay. 70% ull och 30% silke
 
Mönstret till denna snäckskalssjal fann jag här översatt till svenska av @SaannisDesign. Det är ett sånt där härligt mönster man direkt faller in i och som är lätt att komma ihåg. Om det inte var för att garnet kunde ta slut så skulle jag nog inte själv kunna det heller. 
 
 Sådärja, nu ska snäckskalssjalen få vänta på sin tilltänkta ägarinna. Jag är glad för att jag förevigat den med bilder.
 
 
Direkt på nästa projekt. Jag blev så förtjust i att virka Amigurumi och givetvis kunde jag inte hålla mig från att påbörja ett något större arbete. Fortsättning följer...
Garn Muskat från Drops Garnsstudion

Nu kan man lätt tro att jag bara sitter inne och virkar, men så är verkligen inte fallet. Idag har jag till exempel varit på 6-månaderkoll på BVC, handlat, dammsugit hemmet, handdiskat familjens disk sen 2 dagar då vi har problem med avloppet i köket och inte vågar gasa igång med diskmaskinen. Med det sagt ska jag nu bara slänga mig i soffan, ta en kopp kaffe med Jörgen och virka mig sömning.


Kommentera inlägget här: